..::Zpět::..
RECENZE:
ÄŚetbu knihy LubomĂra Mikiska (nar. 1950 v Praze) lze po právu nazvat terapiĂ. Pro bachaĹ™e sotva, ale pro Ĺľenu stĹ™ednĂho vÄ›ku urÄŤitÄ›. Respektive pro ÄŤtenářku starou (anebo vlastnÄ› mladou) ÄŤtyĹ™icet a vĂce let.
UĹľ pĹ™edešlĂ© Mikiskovy sbĂrky povĂdek PřánĂ (2005) a Duhová kuliÄŤka (2006, napsáno se dvÄ›ma spoluautory) byly do znaÄŤnĂ© mĂry orientovány takto a autorovi dodnes zĹŻstala znaÄŤná schopnost vcĂtÄ›nĂ i soucitu. Je uĹľ mu vlastnĂ. Titul KdyĹľ tanÄŤĂ vážky však nenĂ povĂdkou, je peÄŤlivĂ˝m pokusem o román. Má vĂc neĹľ dvÄ› stÄ› stran a sestává z pÄ›ti kapitol proloĹľenĂ˝ch ÄŤtyĹ™mi reminiscencemi vytištÄ›nĂ˝mi jinĂ˝m typem pĂsma. KaĹľdá kapitola má vlastnĂ titul a je nutno zdĹŻraznit, Ĺľe i vlastnĂ atmosfĂ©ru. ÄŚtyĹ™i vloĹľenĂ© reminiscence se oproti tomu shodnÄ› jmenujĂ Kroky ÄŤasu.
ÄŚastĂ˝m, ne-li základnĂm tĂ©matem LubomĂra Mikiska jsou osamÄ›lost a rozÄŤarovánĂ. Ty se dostavujĂcĂ u nÄ›kterĂ˝ch lidĂ s vÄ›kem. V pĹ™ĂpadÄ› svĂ©ho zatĂm nejrozsáhlejšĂho pĹ™ĂbÄ›hu se Mikisek zaměřil na jedinou Ĺľenu, která by mohla a snad mÄ›la „zaÄŤĂt“ podruhĂ© (ano, mluvĂ se, jako tradiÄŤnÄ›, o partnerskĂ˝ch vztazĂch) a mĹŻĹľe se jĂ to podaĹ™it, i nemusĂ. Záležà na nĂ; ovšem z autorova pohledu záležà hlavnÄ› na jejĂm protÄ›jšku, muĹľi. A Ĺľe Mikisek ÄŤerpal ze skuteÄŤnĂ˝ch osudĹŻ skuteÄŤnĂ© dámy, je samozĹ™ejmÄ› irelevantnĂ, na textu však je to podle mĂ©ho názoru patrnĂ©. A snad nÄ›kde i o trochu vĂc, neĹľ bylo bezpodmĂneÄŤnÄ› nutno.
Stylista je ovšem autor vĂ˝bornĂ˝ a jeho dialogy pĹŻsobĂ taktĂ©Ĺľ vÄ›rohodnÄ›. PĹ™ejdÄ›me však ke klĂÄŤovĂ©mu problĂ©mu. Dovedu si ĹľivÄ› pĹ™edstavit vĂ˝tky k tĂ©to knize – a lze je oÄŤekávat. Mikisek mĹŻĹľe bĂ˝t snadno obvinÄ›n z pĹ™ĂlišnĂ© sentimentality a idealizace. Ach, proÄŤ radÄ›ji nevylĂÄŤil osud Ĺľeny, která potĂ©, co si podala onen inzerát, sedla na lep šarlatánovi? Pouze fiktivnĂmu lĂ©ÄŤiteli? Hochštaplerovi? Anebo dokonce sĹatkovĂ©mu podvodnĂku? NedÄ›je se snad nÄ›co podobnĂ©ho dnes a dennÄ›?
Sám statistiky v tomto smÄ›ru nestuduji a takĂ© Mikiska nebudu odsuzovat za to, Ĺľe nezachytil negativa, která nÄ›kteřà automaticky ztotoĹľĹujĂ s realitou. Mikisek nenĂ Egon Bondy, a kdyĹľ uĹľ se pĹ™edem (a podle vlastnĂho uzpĹŻsobenĂ) rozhodl uchopit šťastnou strunu a vylĂÄŤit šťastnou stranu tĂ©Ĺľe mince, musel tak uÄŤinit. Tak v knize došlo i na moment, kdy dotyÄŤnĂ˝ inzerát vyjde a kdy slovo lĂ©ÄŤitelstvĂ (anebo pojem „hladina Alfa“) uĹľ naprosto nemĹŻĹľeme chápat v jakkoli pejorativnĂm smyslu.
Co Ĺ™Ăci závÄ›rem? I kdyby zároveĹ nešlo o knihu na tĂ©ma strach z rakoviny, coĹľ jde (a jistÄ› to bude pĹ™ihrávat uĹľ zmĂnÄ›nĂ© skupinÄ› kritikĹŻ), celek by bezpochyby takĂ© obstál. I takto ostojĂ a dává smysl nejen z hlediska onĂ© konkrĂ©tnĂ hrdinky. A jistÄ›, i mĂ˝ma oÄŤima je ta kniha idylou, ale navzdory urÄŤitĂ© uzavĹ™enosti do sebe samĂ© ve vĂ˝sledku nejen terapeuticky pomĹŻĹľe a podá do vašich dlanĂ trochu optimismu, ale skuteÄŤnÄ› takĂ© vypovĂ o urÄŤitĂ© části skuteÄŤnosti. Ne vyloĹľenÄ› tĂ© tragickĂ© části, samozĹ™ejmÄ›, ale… Ale ÄŤetli jste napĹ™Ăklad MadisonskĂ© mosty? A povaĹľujete tu knihu za dobrou anebo za špatnou? Já se totiĹľ domnĂvám, Ĺľe totĂ©Ĺľ hodnocenĂ byste pĹ™iĹ™kli i novĂ©mu dĂlu Lubora Mikiska.
Ivo Fencl ()
..::Zpět::..
|