O NÁS

UKÁZKY DVD
CARPE DIEM
..::Zpět::..

RECENZE:

Výlet do Žalmanovy duše
Po více než deseti letech byla vydána revitalizovaná verze knihy Takový Žalman (truvér naděje), napsaná publicistou Michalem Huvarem. Jde o ucelenou a doposud jedinou folkovou monografii písničkáře Pavla Žalmana Lohonky, která shrnuje životní a umělecké osudy známého folkového zpěváka.
Vývoj Žalmanovy tvorby sleduje společně s autorem knihy i na třicet osobností, které svými komentáři zpestřují a dokreslují vývoj folkového hnutí a atmosféru z šedesátých let dvacátého století až do roku 1996. Obzvlášť skvěle se autorovi podařilo zachytit dění v kapele Minnesengři a vystihnout, jakou roli tam Žalman zastával. Michal Huvar nám ve své knize také zprůhledňuje vztahy a rivalitu mezi zpěváky, ambice každého z nich i věrná kamarádství. Kniha obsahuje také výběr z dosud neznámé písničkářovy tvorby – básničky, pohádky, ale i diskografii, bibliografii a faktografické údaje. Výborné je autorovo srovnávání časového posunu ve vývoji folku ve světě a u nás, jež Huvar v důležitých bodech doplňuje věcnými poznámkami.
Žalman, stejně jako jeho známí a kamarádi, se v komentářích nebrání ani negativní kritice, popisují i skryté aspekty nejisté existence folkového písničkáře a zamýšlí se nad důležitými mezníky ve zpěvákově tvorbě. V knize najdeme vzácné fotografie z Žalmanova života, od dětství až do roku 1996. Kniha je sepsána velmi pečlivě, až puntičkářsky a čtenáře hned od počátku vtáhne do děje, jako by sám autor zamýšlel umožnit nám být na chvíli také folkovým zpěvákem – se všemi radostmi i starostmi, které patří k životu.

Lucie Košťálová (Kult.cz 31. 7. 2007)

..::Zpět::..

linka