..::Zpět::..
RECENZE:
Po nĂzkĂ©m stolku a malĂ©m oknÄ› pĹ™icházĂ pohodlná postel. BrnÄ›nskĂ˝ básnĂk Miroslav Fišmeister (1976) tak vyplĹuje nejen pĹ™ĂslušenstvĂ svĂ©ho imaginárnĂho bytu. Soubory Ten stolek je nĂzkĂ˝! (2005) a To okno je malĂ©! (2006) totiĹľ obsahovaly prvnĂ aĹľ ÄŤtvrtou a šestou autorovu sbĂrku – pĹ™Ătomná knĂĹľka AspoĹ Ĺľe postel je pohodlná (Carpe diem, 2007) je právÄ› onou chybÄ›jĂcĂ pátou sbĂrkou. Ĺada byla doplnÄ›na.
V linii FišmeisterovĂ˝ch dosud publikovanĂ˝ch sbĂrek nenĂ ani „pohodlná postel“ vĂ˝jimkou ÄŤi vyboÄŤenĂm. MoĹľná se stala jen drobnou zarážkou, která nastoupenĂ© tempo zmĂrnĂ a rozsah ponÄ›kud zúžĂ, ale vcelku zapadne do nastavenĂ©ho obzoru ĂştrĹľkovitosti, nesourodosti, paradoxnosti. JednotlivĂ© básnÄ› jsou opÄ›t kratiÄŤkĂ©, spĂš jako posbĂraná slova, smetená a shrnutá – a zase rozházená, podobná kovovĂ˝m pilinám poskakujĂcĂm mezi dvÄ›ma magnety opaÄŤnĂ˝ch pĂłlĹŻ. ÄŚasovÄ› jsou básnÄ› z „pohodlnĂ© postele“ vymezeny ÄŤervencem 2005 a lednem 2006. Jde tedy o pĹŻlroÄŤnĂ Ăşrodu kakofonie, pĹ™estĹ™elkĹŻ a inspiracĂ, nápadĹŻ a jakoby nesoustĹ™ednĂ˝ch vÄ›t. Co z nich lze vyÄŤĂst?
HlavnĂmi tĂłny se zdá bĂ˝t milostnĂ˝ vztah ÄŤi touha, a pĹ™edevšĂm básnĂkova cesta do nitra. PĹ™edchozĂ Fišmeisterovy sbĂrky mÄ›ly vĂ˝raznÄ› rozbĂhavou tendenci. Verše jako by utĂkaly nejen z autorovĂ˝ch Ăşst, ale takĂ©, pĹ™ekraÄŤovaly hranice zemĂ ÄŤi reality. V „nĂzkĂ©m stolku“ byly vzĂ˝vány dálky, moĹ™e, lodě; v „malĂ©m okně“ pĹ™evaĹľovala abstrakce a fantazie. V „pohodlnĂ© posteli“ zĹŻstal autor opravdu doma, objevuje známĂ© prostĹ™edĂ, pozoruje svĂ© okolĂ a mluvĂ na nÄ›j a o nÄ›m – sice svĂ˝m obvyklĂ˝m, svÄ›toběžnĂ˝m jazykem, jen jaksi „pĹ™eloĹľenĂ˝m“ do mĂstnĂho, uzavĹ™enÄ›jšĂho nářeÄŤĂ. Verše sloužà jako nitÄ› ÄŤi sĂtÄ›, kterĂ˝mi se básnĂk opĹ™ede, za nimiĹľ uniká a skrze něž propouštĂ jen minimum nutnĂ© srozumitelnosti a moĹľnosti sdĂlenĂ.
Rytmus textĹŻ se vĂ˝raznÄ› zpomalil, ztratil dĹ™ĂvÄ›jšà pruĹľnost a nevázanou hybnost, podobá se houstnoucĂ tekutinÄ›. Na vĂ˝znamu nabyly obavy. Tam, kde dĹ™Ăve vĂtÄ›zila bezstarostná hravost, okusovánĂ paradoxnĂch spojenĂ a gest, nastoupila mĂsty nostalgie, fragmenty a vÄ›ty, kterĂ© jiĹľ zvládly prvnĂ emoci, a i kdyĹľ ještÄ› nevykreslily jednoznaÄŤnĂ˝ postoj, jsou pĹ™Ăslibem prokreslenosti přÚtĂch obrazĹŻ: „Loutky jsou ospalĂ©, / kdyĹľ chce loutkář. / VánoÄŤnĂ pohlednice bez textu. / A vlny vypadajĂ jako nakreslenĂ©.“
Pátá sbĂrka Miroslava Fišmeistera je vĂce osobnĂ, uzavĹ™ená, staĹľená: „Pokryj mÄ› osamÄ›lostĂ / Strom má dvÄ› srdce / V takovĂ˝ch okamĹľicĂch / si nejsem cizĂ“. Vykazuje náznaky promyšlenosti, snad i toho, Ĺľe se básnĂk ohlĂ©dl a na pĹ™Ămce, kterou aĹľ dosud rĂ˝soval a jiĹľ vytýčil svojĂ poetikou automatickĂ© fantazijnĂ chrlivosti, zaÄŤal hledat odboÄŤku, uzel nebo jinĂ© zpestĹ™enĂ.
Milena M. Marešová (Portál české literatury)
..::Zpět::..
|