..::Zpět::..
RECENZE:
Eva Kantůrková
Kdybych byl...
Kostrhunova kniha Nevěsty z Moravy přitáhne čtenáře jakoby kouzlem.
Noviny nÄ›kdy mimodÄ›k odhalĂ, v jakĂ©m úžasnĂ©m rozpÄ›tĂ energiĂ, pocitĹŻ, nesmyslnosti, událostiÄŤek a událostĂ, poznatkĹŻ z informacĂ i dezinformacĂ Ĺľijeme. Tak napĹ™Ăklad vedle celostránkovĂ˝ch komentářů o rozpadu a nutnosti reforem EvropskĂ© unie objevĂte zpráviÄŤku o událostiÄŤce sice nicotnĂ©, ale pro náš ÄŤas symptomatickĂ©: Berlusconiho odsátĂ˝ tuk se zmÄ›nil v kostku mĂ˝dla, která se v Basileji dá koupit za pĹŻl milionu ÄŤeskĂ˝ch korun. O pár dnĂ vedle zpráv o ÄŤemkoli svÄ›tovĂ©m, napĹ™Ăklad o návštÄ›vÄ› panĂ RiceovĂ© v Bagdádu, noviny tĂ©Ĺľ sdÄ›lily, Ĺľe pĹ™i dostihu v Ascotu musela sázková kancelář zrušit sázky na barvu královnina klobouÄŤku, protoĹľe ji nÄ›kdo pĹ™edem prozradil. NepatrnÄ› zajĂmavÄ›jšà byla zpráva o tom, jak jediná krysa, kdyĹľ hladovÄ› pĹ™ehryzala komunikaÄŤnĂ kabel, paralyzovala na NovĂ©m ZĂ©landu mobilnĂ i pevnĂ© telefonnĂ linky a pĹ™ipojenĂ na internet, takĹľe nÄ›kolik hodin nefungovala burza, banky a zkolaboval celĂ˝ finanÄŤnĂ trh. UmĂme rozlišovat mezi vĂ˝znamnĂ˝m a nicotnĂ˝m, a já se ani onÄ›m nicotnĹŻstkám nevysmĂvám, ty i ony jsou v celĂ© svĂ© šĂĹ™i znaky našeho ÄŤasu.
A pak najednou narazĂte na knihu, kterĂ© je toto aĹĄ historicky vĂ˝znamnĂ©, aĹĄ nicotnĂ© lidskĂ© hemĹľenĂ naprosto lhostejnĂ© a ocitnete se v jinĂ˝ch ĹľivotnĂch souĹ™adnicĂch. Je to o to pĹŻsobivÄ›jšĂ, Ĺľe souÄŤasnĂ˝ trend literárnĂ tvorby má blĂĹľe právÄ› k onomu hemĹľenĂ neĹľ k dÄ›jĹŻm jinĂ©ho, Ĺ™eknÄ›me hlubšĂho pĹŻvodu. Kniha se jmenuje MoravskĂ© nevÄ›sty, napsal ji Jan Kostrhun a vydalo ji nakladatelstvĂ Carpe Diem v BrumovicĂch v edici knih, „kterĂ© zĹŻstaly desetiletĂ nevydány“. VlastnĂ text knihy nemá ani celĂ˝ch sto stran, doprovázĂ jej nádherná fotografická pĹ™Ăloha a cĂ©dĂ©ÄŤko namluvenĂ© Ladislavem LakomĂ˝m a DVD s poetickĂ˝m dokumentem o „kousku zemÄ› kolem hory Pálavy“.
PokusĂm se popsat, proÄŤ je to kniha vzácná. Kostrhun se vyznává z lásky k PodluĹľĂ, krajinÄ› rĂ©vovĂ©ho listu, PálavÄ›, hoĹ™e VenušinÄ›, k hodĹŻm a k vinobranĂ, ke krásnĂ˝m dĂvkám v krojĂch, k moravskĂ˝m pĂsniÄŤkám, k Dyji, která se lĂnÄ› courá dubovĂ˝mi lesy, k mĂstu, kterĂ© VšemohoucĂ tĹ™etĂho dne stvoĹ™enĂ zalĂbenÄ› pohladil, protoĹľe se Mu nejvÄ›rnÄ›ji podobalo. To vše je dojemnĂ© a pĹŻsobivĂ©, ale nepostihuje to poetic¬kou originalitu textu. KostrhunĹŻv jazyk je barevnĂ˝, nápaditĂ˝, neotĹ™elĂ˝, je hutnĂ˝ a pĹ™esvÄ›dÄŤivĂ˝, ale ani v jazyce ona pĹŻsobivost nenĂ, jazyk je pouhĂ˝m jejĂm prostĹ™ednĂkem. ÄŚtenář je do textu vtaĹľen jakoby kouzlem a literáta zajĂmá, jak toho efektu Jan Kostrhun dosahuje.
BÄ›hem skladby, tvoĹ™enĂ© samostatnĂ˝mi kapitolkami, epickĂ˝mi i ve volnĂ˝ch veršĂch, Kostrhun podle dramatickĂ©ho pravidla třà na zlomovĂ˝ch mĂstech textu zopakuje: kdybych byl... Kdybych byl skálou, stromem, Ĺ™ekou. OtĹ™elĂ˝ nápad promÄ›ny vidÄ›nĂ, Ĺ™ekli byste, známĂ˝ od lidovĂ˝ch pĂsniÄŤek po profesionálnĂ poesii. Kdybych byla ptáčkem, tĂm malĂ˝m zpÄ›váčkem. Anebo o patro výš, kdybych byl pastevcem konĂ... Je tu však jeden rozdĂl. DĂvka v pĂsni ani Ĺ rámek ve slavnĂ© básni na jedinĂ© mĹľiknutĂ slovem nevystupujĂ ze svĂ˝ch subjektĹŻ. DĂvka se dĂvá, jak jĂ chlapec pĂše dopis ÄŤervenĂ˝m inkoustem, a Ĺ rámek si pĹ™ivolává skuteÄŤnĂ© pastevce konĂ, kterĂ©, tak jako jej, u noÄŤnĂch ohĹĹŻ pĹ™epadl velikĂ˝ Ĺľel. PĹ™evtÄ›lenĂ sloužà pouze jako sebevyjádĹ™enĂ.
Jan Kostrhun postupuje právÄ› opaÄŤnÄ›. Hledal jsem a zdálo se mi, Ĺľe jsem starou DyjĂ. Mazlil jsem se s rybami, skákal jsem pĹ™es jezy, dĂvky jsem zdobil husĂ kĹŻĹľĂ, dával jsem se vrbám, opily se do zelena... ZnavenĂ poutnĂci se mnou omĂ˝vali, chladili rozpálená ÄŤela, z horkĂ˝ch vĂÄŤek jsem jim smĂ˝val prach letnĂch cest. VysokĂ©mu nebi jsem zrcadlil neuvěřitelnou podobu jeho sestry... Nechci bĂ˝t Ĺ™ekou. Kdybych byl Ĺ™ekou, bál bych se. Jásejte, ekologovĂ©! PromÄ›na autora v zem, jiĹľ popisuje, je dokonalá, zpĹŻsobem vidÄ›nĂ Kostrhun skuteÄŤnÄ› jakoby kouzlem vyjádĹ™il jednolitost ÄŤlovÄ›ka, rostlin, skal, ryb, ptákĹŻ, vzduchu, vod a vĹŻbec všeho, co spolu s námi tvořà tento svÄ›t. A ozvláštnÄ›nĂ spoÄŤĂvá v tom, Ĺľe ono splĂ˝vánĂ všeho pĹ™ĂrodnĂho, historickĂ©ho a lidskĂ©ho se odehrává v Podlužà pod Venušinou horou, za pĹ™Ătomnosti moravskĂ˝ch nevÄ›st, dĂvek tak krásnĂ˝ch, jak jen je to moĹľnĂ©. VidÄ›la jsem starou Dyji, ale teprve teÄŹ jĂ rozumĂm, a znám Pálavu, ale teprve teÄŹ jsem uvěřila, Ĺľe kdyby praotec ÄŚech minul horu ĹĂp, nemohl by pĹ™ehlĂ©dnout Pálavu.
O principu, kterĂ˝ Jan Kostrhun pouĹľil, cosi napsal Fernando Pessoa v Knize neklidu. Napsal to sice o meditaci, ne o básnÄ›nĂ, ale KostrhunĹŻv zpĹŻsob PessovĹŻv postĹ™eh vystihuje. „...aĹĄ o něčem sebevĂc meditujeme a meditacĂ pĹ™etvářĂme, nikdy to nepĹ™etvoĹ™Ăme v cosi, co by nebylo podstatou meditace. Tu se nás zmocnĂ touha ĹľĂt, poznávat jinak neĹľ poznánĂm, meditovat pouze smysly nebo myslet nÄ›jakĂ˝m hmatovĂ˝m ÄŤi citlivĂ˝m zpĹŻsobem zevnitĹ™ myšlenĂ©ho objektu, jako bychom byli vodou a ten objekt houbou...“ Jan Kostrhun se právÄ› takto vzdává nadĹ™azenosti svĂ© lidskĂ© jedineÄŤnosti a má poetickou odvahu i sĂlu splynout se svÄ›tem, jehoĹľ se cĂtĂ bĂ˝t pouhou drobnou součástĂ. Tou však právÄ›, která jednolitost svÄ›ta dokáže popsat.
..::Zpět::..
|