..::Zpět::..
RECENZE:
LITERĂRNĂŤ PORNOGRAFIE NEBO MILOSTNĂ LYRIKA?
(…) NynĂ bych rád upozornil na jinou knihu, která svĂ©bytnÄ› rozvĂjĂ tradici ÄŤeskĂ© erotickĂ© a milostnĂ© poezie a jeĹľ mĹŻĹľe z hlediska sexuality pĹŻsobit daleko odvážnÄ›ji neĹľ HalasĹŻv Thyrsos…
VĂ˝bor je – nikoli náhodnÄ› – rozdÄ›len do pÄ›ti částĂ…, pĹ™iÄŤemĹľ kaĹľdĂ˝ oddĂl – vyjma poslednĂho – je uzavĹ™en pasážà z vÄ›tšĂch básnickĂ˝ch skladeb (poem) z šedesátĂ˝ch let a je pro zvĂ˝raznÄ›nĂ stavebnĂ dĹŻleĹľitosti sázen kurzivou… PoslednĂ oddĂl tuto vĂ˝znamovou kĂłdu postrádá, jelikoĹľ kniha milostnĂ© lyriky i básnĂkĹŻv Ĺľivot zĹŻstávajĂ otevĹ™enĂ©.
(…) NenĂ to tedy erotika pĹ™edstav, vizĂ a snĹŻ, ale erotika skuteÄŤná a Ĺľitá v rámci iniciace. Je v nĂ zastoupeno vše, co pĹ™inášà spojenĂ duše a tÄ›la v aktu milostnĂ© sebeidentifikace, jenĹľ se odehrává pod záštitou boha ErĂłta. NesmĂme jej však vnĂmat jen jako bĹŻĹľka lásky, syna AfrodĂtina a Areova, jako onoho andĂlka s lukem a šĂpy.
(…) Poezie „dĂvÄŤĂch nanicovatostĂ“ má koĹ™en ve vÄ›domĂ iniciaÄŤnĂho rituálu a usiluje o jeho naplnÄ›nĂ nejen na rovinÄ› Ĺľivota, ale i na rovinÄ› poezie, chceme-li literatury. Halas se zaštiĹĄuje mytickou symbolikou, naproti tomu VeselskĂ˝ je metaforickĂ˝ a plnĂ˝ pĹ™irovnánĂ…
ZávÄ›rem nahlĂ©dnÄ›me, jak se hierarchie rituálu promĂtá do jeho poetickĂ© realizace v tvorbÄ› JiĹ™Ăho VeselskĂ©ho.
Počátkem iniciace je oÄŤištÄ›nĂ. Tomu odpovĂdá oddĂl Panny v mlze a panny ve tmÄ›. Na počátku kaĹľdĂ©ho iniciaÄŤnĂho rituálu stojà úžas. Podvojnosti lásky odpovĂdá neuchopitelnost touhy, jeĹľ je probouzena okamĹľikem prozĹ™enĂ, zaujetĂm a vjemem. V nÄ›m se snoubĂ pĹ™ĂtmĂ reality a svÄ›tlo fantazie – je navozen poÄŤit oÄŤekávánĂ a odhodlánĂ. Fascinace ÄŤistotou a odhodlánà „bĂ˝t tebou“. UhranÄŤivá pĹ™Ătomnost tÄ›la si básnĂka podmaĹuje…
DruhĂ˝m stupnÄ›m iniciace je uvedenĂ do obĹ™adu, jeho realizace, jĂĹľ je zapoÄŤata zkouška pĹ™ipravenosti novice. Charakteru druhĂ©ho stupnÄ› iniciace odpovĂdá i název druhĂ©ho oddĂlu souboru: Panna v slunci. Co bylo jemnÄ› zastĹ™enĂ© a co poutalo jaksi zpovzdáli, stává se blĂzkĂ˝m, hmatatelnĂ˝m a ĹľitĂ˝m. Panna jiĹľ nenĂ symbolem ÄŤistoty, ale stává se materiĂ lásky. ChtÄ›lo by se Ĺ™Ăct, Ĺľe byla dána v plen. Opak je pravdou: BásnĂk byl dán v plen kráse, jiĹľ se rozhodl poznat. UvÄ›domuje si nejen podvojnost lásky, ale i krásy (báseĹ Jsi krásná i krásná): krásu vnĂmá jednak smysly, jeĹľ mu pĹ™edstavuje fysis, jednak jako plodnost, jeĹľ je zdrojem svrchovanosti a celistvosti svÄ›ta… Zcela pochopitelnÄ› je tento oddĂl zakonÄŤen StátnicĂ z alchymie, protoĹľe alchymie znamená participaci na magickĂ© sĂle hmoty a sluÄŤovánĂ hmotnĂ˝ch částĂ za účelem dosaĹľenĂ existencionálnĂ ÄŤistoty.
V tomto okamĹľiku se kniha i rituál láme ve svĂ© pĹŻli a ÄŤlovÄ›k se zcela mÄ›nĂ. TĹ™etĂm stupnÄ›m iniciace je zĹ™enĂ a zĹ™enĂ ÄŤi nazĂránĂ je vÄ›cĂ uklidnÄ›nĂ, stálosti (Vedra). Ale ne otupÄ›losti, spĂš usebránĂ a kontemplace…
ÄŚtvrtĂ˝m stupnÄ›m je promÄ›na. V básnickĂ©m podánĂ (StĹ™ĂdavÄ› oblaÄŤno) je vyjádĹ™ena promÄ›na dĂvky v Ĺľenu, kdy dar plodnosti tvořà tĂ©Ĺľ završenĂ eleusinskĂ˝ch mysteriĂ. DocházĂ však i k promÄ›nÄ› básnĂka v hierofanta, jenĹľ ukazuje posvátnĂ© vÄ›ci, vysvÄ›tluje je tĂ©, která je jiĹľ jiná. Celá kniha, podobnÄ› jako celá poezie JiĹ™Ăho VeselskĂ©ho (najmÄ› kniha MĂ˝tus organismu, Torst, Praha 1997), zastupuje vĂ˝vojovĂ© fáze cyklu promÄ›n lidskĂ©ho, resp. ĹľenskĂ©ho tÄ›la: dĂvka (Ĺľasne a divĂ se) – poznánĂ tÄ›la – zralost (usebránĂ a zĹ™enĂ) – zasvÄ›cenà – spoÄŤinutĂ v blaĹľenosti lásky.
A to je takĂ© završenĂ iniciace (Da capo al fine) a cĂl kaĹľdĂ© erotickĂ© lyriky, která si ÄŤinĂ nárok na takovĂ©to oznaÄŤenĂ. Znamená opuštÄ›nĂ prvotnĂ nevázanosti a bezstarostnĂ©ho jitĹ™enĂ. Je definitivnĂm vzdálenĂm se tomu a tÄ›m, kdo nebyli k iniciaci pĹ™izváni, neboĹĄ se jim nedostalo sĂly k sebeoÄŤištÄ›nĂ a sebeuchopenĂ. Proto se v závÄ›reÄŤnĂ˝ch básnĂch souboru objevuje atmosfĂ©ra vzdálenosti. PromÄ›nlivost si žádá stálost, která je odlouÄŤenĂm. UĹľ ne tam, ale ještÄ› ne zde. Zde ležà odpověď na otázku: „o je milovánĂ? „MilovánĂ: jistĂ© v nejistĂ©m.“ UkonÄŤenost, jĂĹľ pĹ™edcházejĂ básnÄ› smutku (jsou jedinĂ© v knize, kterĂ© vznikly v poslednĂ dobÄ› a nebyly Ĺ™azeny do pĹ™edchozĂch knih), se zrcadlĂ v „máhákalpách“ a nastoluje finalitu: ÄŚlovÄ›k je vesmĂr a „v kosmickĂ©m řádu svĂ© bosĂ© nohy vzhĹŻru umylas“. PoslednĂ texty souboru nesou vÄ›domĂ, Ĺľe svÄ›t i báseĹ se uzavĂrajĂ svou plnostĂ. Jedna z básnĂ má název Nad smrt je láska:
(…)
Ĺ tĂhlosti TvĂ© se Tvoje prsy drĹľĂ
jak srpy zaťaté
do dveřà márnice, jeĹľ zalyká se rĹŻĹľĂ! Igor Fic (Tvar 22. 2. 2001, ÄŤ. 4, s. 6–7)
..::Zpět::..
|