..::Zpět::..
RECENZE:
Martin Švanda: Vedlejšà tratà do lesa
Nedlouho po loĹskĂ©m debutu vycházĂ brnÄ›nskĂ©mu básnĂku Mirku Fišmeisterovi v brumovickĂ©m nakladatelstvĂ Carpe diem jeho druhá sbĂrka: To okno je malĂ©!. JednĂm ze základnĂch rysĹŻ tĂ©to sbĂrky a ostatnÄ› celĂ© Fišmeisterovy poezie je vršenĂ roztodivnĂ˝ch fantasknĂch obrazĹŻ v rychlĂ©m sledu za sebe. BásnĂk nedopřává ÄŤtenáři oddechu a v urÄŤitĂ˝ch pasážĂch se text stává mĂsty aĹľ nesrozumitelnĂ˝.
Nedostatek srozumitelnosti je obecnÄ› povaĹľován u básnĂ za znak nekvalitnĂ ÄŤi nezralĂ© poezie. ÄŚasto ovšem tĂ©Ĺľ zdánlivá lehkost vyjádĹ™enĂ ÄŤi jasnĂ˝ vĂ˝znam básnÄ› nenĂ rozhodujĂcĂm měřĂtkem dobrĂ© poezie. Kdyby pro mne u Fišmeisterovy poezie bylo dĹŻleĹľitĂ© kritĂ©rium srozumitelnosti, musel bych vĹľdycky po nÄ›kolika stranách ÄŤetby komplikovanĂ© poezie zajásat a povaĹľovat kaĹľdou srozumitelnÄ›jšà báseĹ za silnÄ›jšà mĂsto sbĂrky. Mohl bych si tedy pomyslet, Ĺľe autor se v rozsahu bezmála dvou set stran pokoušà dostat z nesrozumitelnĂ©ho ruchu slov jasnÄ› znÄ›jĂcĂ sdÄ›lenĂ. Nedostatek elaborace básnickĂ©ho obrazu bych potom mohl ztotoĹľnit s nedostatkem básnickĂ© invence. PorozumÄ›nĂ jeho poezii bych si tĂm ale neusnadnil.
Fišmeister je tvĹŻrcem svĂ©ho vlastnĂho velmi sloĹľitĂ©ho a umÄ›lĂ©ho svÄ›ta, jeĹľ podlĂ©há vlastnĂm zákonĹŻm a v nÄ›mĹľ napĹ™Ăklad: UmÄ›lĂ© zaštÄ›knutĂ plašà motĂ˝ly. (s. 32) . Na jinĂ˝ch mĂstech nás básnĂk jako prĹŻvodce pĹ™Ămo vyzĂ˝vá: poloĹľ si pod jazyk pavĂ chvost / rozsvĂtĂš okraj polĂ©vky. (s. 13) . Je takĂ© schopen vodit nás ireálnĂ˝mi krajinami v nichĹľ vyznaÄŤuje trasu napĹ™Ăklad takto: PĹ™i dalšĂm pĹ™edtoÄŤenĂ©m aplausu / zatoÄŤte vpravo / pod plátÄ›nou tropickou stĹ™echu / nad zadnĂ palubou. (s. 72)
Nemylme se však. Nejsou to básnÄ› odtrĹľenĂ© od reality, kde se sázka na náhodu a hra se slovem zamÄ›Ĺuje za poezii. FišmeisterĹŻv svÄ›t stejnÄ› jako u jinĂ˝ch básnĂkĹŻ vzniká v prostoru domova: v kuchyni, v obĂ˝vacĂm pokoji, v koupelnÄ› ÄŤi pohledem z okna. Jenom se do nÄ›j nenĂ tak snadnĂ© dostat. BěžnÄ› dostupnĂ© trasy a znaÄŤenĂ selhávajĂ. MusĂme jĂt cestou vedlejšĂ, která nenĂ pro kaĹľdĂ©ho: Vedlejšà tratĂ do lesa / jezdĂ ti, kdoĹľ chtÄ›jĂ / aby jim broĹľovanĂ˝ hĹ™bet / pĹ™ipomĂnal podzimnĂ houbu. (s. 57)
I tĂ©mata jsou tu běžná jako u jinĂ© poezie. Ve sbĂrce se objevuje motiv neopÄ›tovanĂ© lásky: Za tebou běžĂm svitem sluneÄŤnĂm, / jak papeĹľskĂ˝ dopis bĂlou pouštĂ. (s. 61) i paradoxy, kterĂ© jsou spojenĂ© s Ĺľivotem a tvorbou: ProÄŤpak by ses zabĂjel? / Zabije tÄ› poezie… (s. 59). StejnÄ› tak dĹŻleĹľitĂ˝ je pro básnĂka motiv samoty, kterou pociĹĄuje a která je u Fišmeistera jakĂ˝msi pĹ™edstupnÄ›m pĹ™edcházejĂcĂm Ăşplnou ztrátu komunikace s okolnĂm svÄ›tem: Všichni jsme pravou nohou blĂĹľ / k páteĹ™i ohnÄ› / k bláznĹŻm a dÄ›tem / dÄ›tem a bláznĹŻm / k naprostĂ©mu osamÄ›nĂ. (s. 48) A právÄ› zde, mezi bláznovstvĂm a dÄ›tstvĂm se objevuje Fišmeisterovo dilema. NenĂ to náhoda, Ĺľe jsou blázni a dÄ›ti na dvou řádcĂch prohozenĂ, jako by básnĂk váhal ke kterĂ© ze skupin se pĹ™idá. V kterĂ©m ze svÄ›tĹŻ ÄŤĂhá na nÄ›j naprostĂ© osamÄ›nĂ? V dÄ›tstvĂ nebo v šĂlenstvĂ? Na obhajobu zdravĂ©ho rozumu je dobrĂ© Ĺ™Ăci, Ĺľe básnĂk si do jistĂ© mĂry svĹŻj svÄ›t volĂ a sám ho takĂ© utvářĂ. To je i FišmesterĹŻv pĹ™Ăpad. Sám si vytyÄŤuje hranici v nÄ›mĹľ bude ohledávat prostor: ta zemÄ› je moje / protoĹľe se koupu! (s. 25) Kdyby se jednalo o bezmyšlenkovitÄ› zaznamenanĂ˝ proud vÄ›domĂ nebo halucinatornĂ vizi blázna, tak by si ten svÄ›t naopak zvolil jeho. PotvrzenĂ básnĂkovy správnĂ© volby pĹ™inášà na konci sbĂrky Ĺľena: zelenĂ© oÄŤi / bosá na pĂsku / s láskou ti Ĺ™Ăká: / „UĹľ tolik let jsi mÄ›l bĂ˝t vlastnÄ› dospÄ›lý…“ (s. 87). Fišmeisterovou samotou i domovem je svÄ›t hry a dÄ›tskĂ˝ zpĹŻsob vnĂmánĂ, coĹľ sám básnĂk reflektuje: OranĹľová genialita / Z dÄ›tskĂ˝ch kostek zformovaná / dospÄ›lá zeÄŹ. (s. 105) Pokud se budeme dĂvat na jeho básnÄ› z tĂ©to perspektivy a necháme se vtáhnout do jeho iracionálnĂho svÄ›ta, pak budeme blĂĹľ porozumÄ›nĂ FišmeisterovÄ› poezii.
Těžko se mi hledá pĹ™Ăbuznost s jinĂ˝mi básnĂky. RozvolnÄ›ná imaginace, která se v básnĂch objevuje mi spĂše neĹľ surrealistickou poezii (a kdyĹľ tak snad jen Pavla ĹeznĂÄŤka) pĹ™ipomĂná svÄ›t PomocnĂ© školy v Bixley Ivana BlatnĂ©ho. A nebo takĂ© knihu Petra Kabeše Obyvatelná tÄ›la z prvnĂ poloviny sedmdesátĂ˝ch let. PĹ™estoĹľe povaĹľuji uvolnÄ›nou imaginaci vytvářejĂcĂ poetickĂ˝ leÄŤ sloĹľitĂ˝ svÄ›t za základnĂ rys Fišmeisterovy poezie, nemĹŻĹľu se zbavit dojmu, Ĺľe jsou mĂsta, kde se básnĂk nechal pĹ™Ăliš unĂ©st moĹľnostmi slova. NapĹ™Ăklad, zde: VĂno nerozhlĂ©dnutĂ se / pĹ™ed pĹ™ejitĂm silnice; / robotizovanĂ© vlasy ve stromostĂnu. (s. 73) Nebo tady: Zapomenutá noha se chytá za hlavu. (s. 189) V tÄ›chto mĂstech by moĹľná neškodilo vĂce škrtat. Tady pro mne ležà hranice básnĂkova svÄ›ta a tady taky „konÄŤĂ“ poezie. Na tÄ›chto mĂstech je uĹľ Fišmeister skuteÄŤnÄ› sám.
A teÄŹ k formátu knihy a jejĂ ĂşpravÄ›. NemusĂ se mi lĂbit autorovo ÄŤĂselnĂ© Ĺ™azenĂ (viz.: 1.1; 1.2) pĹ™ipomĂnajĂcĂ ÄŤĂslovánĂ subkapitol v diplomovĂ© práci. NemusĂm souhlasit s tajemnĂ˝mi jmĂ©ny objevujĂcĂmi se pĹ™ed jednotlivĂ˝mi oddĂly, (viz. oddĂl 3.1: 1991: Black – Regis – Redmon – Abakusi) A drobnĂ© pĂsmo jĂmĹľ je celá sbĂrka vytištÄ›na bych takĂ© nakladatelstvĂ CARPE DIEM odpustil. Co ovšem Fišmeisterovi vytknu je jeho zvláštnĂ obliba vydávat ne jednu, ale hned tĹ™i básnickĂ© sbĂrky najednou. UĹľ jeho pĹ™edchozĂ kniha: TEN STOLEK JE NĂŤZKĂť! (Petrov, 2005) obsahovala tĹ™i sbĂrky. StejnÄ› tak jeho druhá kniha TO OKNO JE MALÉ! sestává ze dvou sbĂrek: To okno je malĂ©! a VĂcenásobnĂ˝ Göteborg. MyslĂm si, Ĺľe jedna sbĂrka by bohatÄ› staÄŤila. ObzvláštÄ› v pĹ™ĂpadÄ› tak obtĂĹľnĂ© poezie jako je tato. A proto musĂm závÄ›rem zvolat: Mirku. Ta knĂĹľka je pĹ™etĂĹľená! Martin Ĺ vanda ()
..::Zpět::..
|
|