..::Zpět::..
RECENZE:
„PROLĂŤBANĂ“ POEZIE V OPARU SNÄšNĂŤ
NakladatelstvĂ Carpe diem vydává ve svĂ© edici klubovĂ© poezie uĹľ druhou sbĂrku poezie mladĂ©ho básnĂka Igora VeÄŤeĹ™e. StejnÄ› jako jeho básnickĂ˝ debut Jen oÄŤi v slzách zĹŻstávajĂ stejnĂ© (s fotografiemi M. KoÄŤĂho), je i tato kniha citlivÄ› doprovázena fotografiemi, tentokrát je však autorem hnÄ›dÄ› tĂłnovanĂ˝ch snĂmkĹŻ Michal Huvar. CelkovÄ› je knĂĹľka z estetickĂ©ho hlediska (jak jsme na to u titulĹŻ tohoto nakladatelstvĂ uĹľ zvyklĂ) na vysokĂ© profesionálnĂ Ăşrovni. NenĂ pochyb o tom, jak zásluĹľnĂ© je vydávánĂ nejen známĂ˝ch a lĂ©ty prověřenĂ˝ch autorĹŻ (ve stejnĂ© edici napĹ™. J. Wolker nebo M. Holub), ale takĂ© teprve nedávno objevenĂ˝ch (J. Tomáš) ÄŤi zaÄŤĂnajĂcĂch básnĂkĹŻ.
Melodie snÄ›nĂ uĹľ svĂ˝m impresnÄ› ladÄ›nĂ˝m názvem pĹ™ipravuje ÄŤtenáře na setkánĂ se svÄ›tem, jehoĹľ základy jsou vybudovány naivnĂm aĹľ iluzivnÄ› dÄ›tskĂ˝m vidÄ›nĂm skuteÄŤnosti, vidÄ›nĂm, kterĂ© se utápĂ v milostnĂ©m snu opĹ™edenĂ©m tajemstvĂm nepoznanĂ©ho ÄŤi právÄ› poznávanĂ©ho citu. Slova jako láska, srdce, duše, polibek, radost, štÄ›stĂ se opakovanÄ› prolĂnajĂ ve všech po sobÄ› plynoucĂch ÄŤtyĹ™iceti básnĂch sbĂrky. Tmelem celĂ©ho opusu a jeho základnĂm vĂ˝chodiskem je sen. BásnĂk je po celou dobu ponoĹ™en do bezstarostnĂ©ho snÄ›nĂ, kterĂ© se však po nÄ›kolika pĹ™eÄŤtenĂ˝ch básnĂch stává fádnĂm a stereotypnĂm, promÄ›Ĺuje se ve ĹľvatlánĂ plnĂ© banálnĂch obratĹŻ (... My dva patĹ™Ăme k sobÄ›,/ Svou lásku dávám jen TobÄ›, ...). ÄŚtenář se marnÄ› pokoušà najĂt jinĂ˝ smysl neĹľ ve všudypĹ™ĂtomnĂ˝ch polibcĂch. Potenciál snu zĹŻstává nevyuĹľit, autorovi jako by zĹŻstávaly obzory jinĂ˝ch svÄ›tĹŻ, jejich moĹľnosti a promÄ›nlivosti, prozatĂm zapovÄ›zeny.
Snad mÄ›l tuto recenzi psát spĂše nÄ›kdo básnĂkovi generaÄŤnÄ› bližšĂ, snad by takovĂ˝to ÄŤtenář byl vĂce osloven poeziĂ vzdušnĂ˝ch zámkĹŻ, her s polibky a touĹľenĂ. Otázkou je, zda by takĂ© jemu chvĂlemi nezaÄŤalo vadit mĂsty samolibĂ© (...DĂky pokoĹ™e,/ Kterou v sobÄ› mám. ) a ÄŤernobĂlĂ© poetickĂ© harašenĂ bez konfliktĹŻ a napÄ›tĂ. PĹ™es všechny dohady, komu je vlastnÄ› tato sbĂrka urÄŤena, chybĂ jĂ směřovánĂ k univerzu. JistÄ› je krásnĂ© na chvĂli se zasnĂt a vykouzlit si pro sebe ireálnĂ poetickĂ˝ svÄ›t odlišnĂ˝ od běžnĂ© skuteÄŤnosti – avšak i tento svÄ›t by mÄ›l bĂ˝t v jistĂ©m smyslu celistvĂ˝, dvoupĂłlovĂ˝, reflektujĂcĂ lidskou zkušenost neopakovatelnĂ˝m zpĹŻsobem.
Ani po formálnĂ stránce sbĂrka nepĹ™inášà napÄ›tĂ, kterĂ© by pomohlo pĹ™emostit propast mezi banálnĂm a univerzálnĂm. MonotĂłnnost a pravidelnost jsou hlavnĂmi atributy všech rovin vĂ˝stavby textĹŻ. NÄ›kterĂ© verše pĹ™esto pĹŻsobĂ lehce a hravÄ› (ÄŤasto dĂky vnitĹ™nĂmu a ĂşplnĂ©mu rĂ˝mu a vyuĹľitĂm ustálenĂ©ho spojenĂ jako napĹ™. letem svÄ›tem), ozvláštnÄ›nĂ však nÄ›kdy pĹŻsobĂ trošku nemotornÄ› (... Láska procitá srdci,/ LĂbej mÄ›, pak slastĂ bude tlouci.), zvláštÄ› ve spojenĂ s klišovitĂ˝mi vĂ˝razy milostnĂ© poezie (MĹŻĹľeš mÄ› milovat,/ A mĹŻĹľeš mÄ› i nenávidÄ›t,/...). Zaujme snad velkĂ© pĂsmeno na začátku kaĹľdĂ©ho verše pĹ™i zachovánĂ syntaktickĂ˝ch pravidel – zĹ™ejmÄ› s Ăşmyslem oddÄ›lit a souÄŤasnÄ› spojit jednotlivĂ© myšlenky. Shrnuto: forma a obsah spolu korespondujĂ.
Autor textu na záloĹľce knihy vyjadĹ™uje jistotu, Ĺľe i druhá kniha Igora VeÄŤeĹ™e bude mĂt svĂ© ÄŤtenáře z Ĺ™ad autorovĂ˝ch vrstevnĂkĹŻ. NenĂ vÄ›tšĂho přánĂ recenzenta, neĹľ aby tomu tak skuteÄŤnÄ› bylo, neboĹĄ jenom tak poezie – tento „ohroĹľenĂ˝ druh“ umÄ›nà – pĹ™eĹľije. NicmĂ©nÄ› záležà na básnĂkovi, jakou cestu zvolĂ dál, zda se bude svou poeziĂ pokoušet o stále niternÄ›jšà reflexi lidskĂ© duše nebo bude psát zdaĹ™ilĂ© texty pro naše pop hvÄ›zdy. Radomil Novák (Host, ÄŤ. 12/2002, recenznĂ pĹ™Ăloha)
..::Zpět::..
|