..::Zpět::..
RECENZE:
A CO S NALĂŤÄŚENĂťM BĂSNĂŤKEM?
JeštÄ› kdyĹľ Ĺľil, stal se skoro mĂłdnĂm básnĂkem. Pamatuji se na ta lĂ©ta, a tak mi aĹľ pĹ™ebÄ›hl mráz po zádech, kdyĹľ jsem vyslechla ujištÄ›nĂ prodavaÄŤky jednoho velkĂ©ho praĹľskĂ©ho knihkupectvĂ, Ĺľe jmĂ©no OldĹ™ich Wenzl jĂ doopravdy nic neĹ™Ăká – tÄ›mito slovy vĂtala redaktorka a básnĂĹ™ka Dagmar Sedlická vydánĂ Wenzlovy knihy Veškerá poezie v denĂku Mladá fronta tĂ©měř pĹ™ed dvaceti lety. PĹ™edstava, Ĺľe by dnes bylo jmĂ©no OldĹ™ich Wenzl (1921–1969) v širšĂm povÄ›domĂ o nÄ›co pevnÄ›ji, je ponÄ›kud absurdnĂ, pĹ™estoĹľe ÄŤasovĂ˝ odstup prověřuje, Ĺľe tento tvĹŻrce svĂ© vĂ˝vojovĂ© mĂsto v ÄŤeskĂ© poezii má. NakladatelstvĂ Carpe diem Michala Huvara do svĂ©ho nÄ›kdy ponÄ›kud rozporuplnĂ©ho ediÄŤnĂho plánu zaĹ™adilo graficky nápaditĂ˝ svazek VeškerĂ© poezie, kterĂ˝ vÄ›ren svĂ©mu názvu obsahuje takĹ™ka Ăşplnou Wenzlovu produkci – tedy sbĂrky Yehudi Menuhin, HĹ™Ăch ublĂĹľit, VelikĂ˝ požár, Lento, Dvanáct polednĂch ĂşderĹŻ. Nádavkem ve srovnánĂ se zmiĹovanĂ˝m vydánĂm z roku 1982 se setkáváme se sedmdesátistránkovĂ˝m oddĂlem Z rukopisĹŻ. Základem však zĹŻstává edice LudvĂka Kundery, kterĂ˝ ve svĂ© ediÄŤnĂ zprávÄ› ve dvaaosmdesátĂ©m roce konstatoval: „Wenzl žádnou ze svĂ˝ch sbĂrek sám nesestavil ani nekorigoval. S poukazem na stĂsnÄ›nĂ© nemocniÄŤnĂ prostĹ™edĂ to pĹ™enechával nakladatelskĂ˝m pracovnĂkĹŻm a přátelĹŻm.“ Navzdory tomu – nebo takĂ© proto – vycházely Wenzlovy sbĂrky s vĂ˝raznĂ˝m zpoĹľdÄ›nĂm a podstatná část jeho dĂla se dostává ke ÄŤtenářům aĹľ posmrtnÄ›. NacházĂme v nÄ›m poezii pozoruhodnÄ› vyzrálou a s ironickou nadsázkou vyrovnanou. Wenzl, generaÄŤnĂ souputnĂk (spĂše však mimoběžnĂk) druhĂ© generace surrealistĹŻ, těžà ve svĂ© tvorbÄ› z napÄ›tĂ poetickĂ©ho, jemnÄ› a harmonicky rozněžnÄ›lĂ©ho. To ovšem v modernĂ dobÄ› paradoxnÄ› pĹ™inášà nebezpečà šalebnosti a patosu, kterĂ˝ básnĂk redukuje vÄ›doucĂm ĂşsmÄ›vem, mĂsty ÄŤernĂ˝m humorem („A dÄ›ti se pĹ™ec nesmÄ›jĂ kazit/ Nablily by do postele“). PĹ™itom nejde ani o provokativnĂ stylizaci, ani ĂşzkostnĂ© stáhnutĂ se do masky: „Jako mladĂÄŤek jsem si lĂÄŤil rty/ Cihlovou ÄŤervenĂ/ To se jiĹľ pro mne nehodĂ/ Bylo by to dalšà zdrĹľenĂ/ A co s nalĂÄŤenĂ˝m básnĂkem“ (Yehudi Menuhin). Je pĹ™ĂnosnĂ© v jednom svazku sledovat vĂ˝voj Wenzlovy bohatĂ© obraznosti, rozkroÄŤenĂ© nÄ›kde mezi pozdnĂm surreálnem (rukopisná báseĹ JindĹ™ichu Ĺ tyrskĂ©mu) pĹ™es zábranovsky milostnou dychtivost z doby, kdy oficiálnĂ tvorbu reprezentujĂ v druhĂ© pĹŻli 50. let pokusy takzvanĂ© poezie všednĂho dne, aĹľ po drzost básnickĂ© generace let šedesátĂ˝ch, brouskovsky vyostĹ™enou a wernischovsky vtipnou. Ĺ koda Ĺľe pĹ™edÄŤasná smrt tento vĂ˝voj zastavila; Wenzlovi by dnes bylo osmdesát let – tolik je dnes LudvĂku Kunderovi, jeho vykladaÄŤi a opatrovateli… Filip Tomáš (Mladá fronta Dnes 14. 7. 2001, s. 6)
..::Zpět::..
|