..::Zpět::..
RECENZE:
NOVÝ WOLKER…?
(…) Z poslechu tĂ©měř osmatĹ™icetiminutovĂ© hudebnĂ, pÄ›veckĂ© a recitaÄŤnĂ montáže vysvĂtá, Ĺľe WolkrĹŻv text v knĂĹľce je pouhĂ˝m svĂ©ráznÄ› vyvedenĂ˝m bookletem cĂ©dĂ©ÄŤka. To jistÄ› nenĂ na škodu – novátorstvĂ v tomto ohledu mĹŻĹľe bĂ˝t pĹ™ĂnosnĂ©, zvláštÄ› je-li doplnÄ›no ministudiĂ a (moĹľná aĹľ pĹ™Ăliš faktograficky Ăşspornou) sondou do wolkrovskĂ© bibliografie a miniportrĂ©ty účinkujĂcĂch…
V montáži jsou rovnomocnÄ› prostoupeny nÄ›kolikerĂ© sloĹľky, v tĂ©t hudba, zpÄ›v a pĹ™ednes. Jedna druhou nevyluÄŤujĂ, naopak, navzájem se prolĂnajĂ a umocĹujĂ, coĹľ se v pĹ™ĂpadÄ› Jany PaulovĂ© i Milana Svobody, autora klavĂrnĂch improvizacĂ i hudby k jednomu z WolkrovĂ˝ch textĹŻ, dÄ›je v rovinÄ› nespornĂ© profesionality, nicmĂ©nÄ› bez pĹ™esahu, kterĂ˝ by Wolkra generoval jako básnĂka pĹ™ĂtomnĂ©ho i v pocitovĂ©m svÄ›tÄ› dnešnĂho, zejmĂ©na mladĂ©ho ÄŤtenáře ÄŤi posluchaÄŤe. LapidárnÄ› by se dal tento interpretaÄŤnĂ projekt charakterizovat jako pĹ™Ăliš klasickĂ˝, konvenÄŤnĂ, nevyboÄŤujĂcĂ ze zavedenĂ©ho Ăşzu, na klima Wolkrovy poetiky aĹľ pĹ™ekvapivÄ› jednostrunný…
Je znám Wolker skaut, Wolker kĹ™esĹĄan, Wolker prokletĂ˝ básnĂk, Wolker bohĂ©m, Wolker komunista-revolucionář, Wolker milosrdnĂ˝ samaritán i Wolker sentimentálnĂ altruista… kolik ještÄ› dalšĂch tvářà bychom mohli za tÄ›ch málem jiĹľ osm desĂtek let od jeho smrti vyvolat! Z toho všeho jako by v textech vybranĂ˝ch Georgievem a Paulovou k charakterizovánĂ tak vrstevnatÄ› aplikovanĂ©ho dĂla nic neexistovalo – absence nejcharakteristiÄŤtÄ›jšà jeho komponenty, balad, pak je pĹ™Ămo nepochopitelná.
Jana Paulová to vysvÄ›tluje v rozhovoru: „(…) po pĹ™eÄŤtenĂ vĂ˝bÄ›ru myšlenek a básnĂ jsem okamĹľitÄ› cĂtila pĹ™Ăbuznost a hlavnÄ› potĹ™ebu vyjadĹ™ovat svĹŻj emocionálnĂ svÄ›t (zvĂ˝raznil M.K.) právÄ› skrze slova tohohle, nikdy doopravdy docenÄ›nĂ©ho, básnĂka.“ Cituji doslova a nedivĂm se ani, vĹľdyĹĄ jĂ pravdÄ›podobnÄ› psal reĹľisĂ©r scĂ©nář „na tÄ›lo“. Respektuji i to, co si sama myslĂ o vlastnĂ interpretaci: „Velmi kategoricky jsme se snaĹľili vyhnout takzvanĂ© obecnĂ© recitaci,“ Ĺ™Ăká a má pĹ™i tom zajistĂ© na mysli moĹľnosti svĂ©ho vĂ˝razovĂ©ho rejstĹ™Ăku. Ten je skuteÄŤnÄ› odstĂnÄ›n od intimnÄ› vemlouvavĂ©ho šepotu po ostĹ™e vybroušenĂ©, aĹľ hystericky ukĹ™iÄŤenĂ© pasáže, coĹľ sice nikterak nesniĹľuje ĂşroveĹ interpretky, bohuĹľel vrstvĂ však na Wolkra dalšà z redukovanĂ˝ch podob. Z tohoto hlediska je moĹľno beze zbytku akceptovat i název kompozice – A noc je dnes nahá. Ano, jde tu o zábÄ›r jednĂm smÄ›rem, zejmĂ©na pak hudba Milana Svobody tento lyrickĂ˝ valĂ©r pouze podtrhuje, nikoli však metaforicky pĹ™etvářĂ, bez ambicĂ na pĹ™esah dejme tomu domĂ©ny jemu nejvlastnÄ›jšĂ, svÄ›ta rozvolnÄ›nĂ© hudebnĂ imaginace…
NabĂzĂ se závÄ›rem tázánĂ, zda takovĂ˝to Wolker je ten pravĂ˝ pro ukotvenost v literárnÄ›historickĂ©m povÄ›domĂ, s nĂmĹľ vstupujeme do novĂ©ho tisĂciletĂ. Tam se totiĹľ to dvacátĂ© bude reprodukovat s jistou redukcĂ, v nĂĹľ se pochopitelnÄ› Wolkrovo dĂlo ztratit nemĹŻĹľe. Proto je nutnĂ©, abychom z nÄ›ho nic podstatnĂ©ho nevypouštÄ›li. BohuĹľel, vĂ˝bÄ›r textĹŻ i jejich interpretaÄŤnĂ ladÄ›nĂ pod hlaviÄŤkou A noc je dnes nahá tak ÄŤinĂ. Mirek KovářĂk (Tvar 25. 1. 2001, ÄŤ. 2, s. 21–22)
..::Zpět::..
|