..::Zpět::..
Unikátní Edice knih doplněná o DVD přináší vedle knižního pokusu o monografický portrét tentokráte dokument, jehož scénář vznikl poprvé na základě próz autora už nežijícího: klasika a spoluzakladatele českého realismu, novináře, literárního kritika, historika a romanopisce Jana Herbena (1857-1936), konkrétně podle jeho raných textů ze souborů Moravské obrázky (1889), Slovácké děti (1890) a Na dědině (1893), vázaných k autorovu rodišti - Brumovicím. Poetický film, pojmenovaný stejně jako třetí výše jmenovaný Herbenův svazek, je cíleným srovnáním spisovatelem kdysi napsaného a dnes v jihomoravské vesnici možného k vidění. Hudba je dílem lidová (v podání legendy hanáckého Slovácka Jaroslava Kováříka) a dílem z dílny dvorního režisérova skladatele - francouzského skladatele a hudebníka Damiena Riby, autora hudebního doprovodu Krajiny révového listu, ale taky například muzikantského kolegy Pepy Nose na jeho albu Bojové písně (2006). Komentář namluvil herec s regionem Slovácka životně spjatý: Svatopluk Ĺičánek. Edice knih doplněných o DVD, sv. 3. Váz., 204 str. + DVD, ISBN 80-86362-69-8, cena 399 Kč.
Ukázka:
Děvčice
Jak se vůbec může říci, že jsou to děvčice, když ony samy to ještě nevědí? Samy jinak nežijí než chlapci a také je k tomu nic nenutí. Ocitneš-li se mezi těmito lidmi, zdá se ti, jako by tě brali za ruku a vedli tě do společnosti jakýchsi tajemných bytostí. Jako by tě seznamovali s nevyzpytatelnými silami vzduchu, vod, země, lesů, studánek. Mimovolně tušíš tajemný nadpřirozený svět, který zasahuje do našich osudů.
Pravý převrat a samotný život děvčic zahájí teprve škola. Předně je mysl děvčat víc obrácena do sebe, je básnivější a vnímavější. A konečně mysl děvčic je také hravější nežli chlapecká. Tak děvčice vyrůstají. Spravuje je nejen škola, ale silný duch rodinné kázně. Na děti dohlíží celá starší ves a děvčátek si všímá především.
Děti jsou jak opičky. Co vidí na dospělých, dělají také.
Ještě musím vzpomenout jedné dívčí práce. Ač je to snad více hra než práce. Umetání. Tož to je tak. V neděli ráno, než ještě děvče popraví dobytek a uklidí dvůr, zamete chodník před domem až daleko do cesty. A zamete jej velice čistě. Potom vezme do klína žluťoučkého písku a posype celý umetený chodník v nejpůvabnějších obrazích a formách. Vytvoří pískem divotvorné ptáky, věnce, květy, figury, až radost. Zrovna jako na malbách kolem oken a dveří! Tak je cesta posypaná pěkně dům vedle domu.
Za krásnou ženu počítá se statná roba, zdravé, kypící děvče. Tehdy je děvčici už přes patnáct let. V patnácti letech už chodí k muzice! Naše dívky jsou živé, jadrné a ohnivé. Obličej temný, sluncem opálený, měkké a čerstvé rty jak višně, oči zpravidla černé, bystré, šibalské a vlasy rovněž tmavé. Čím blíže k Brnu, tím méně krásy a ryzosti. Mladé děvče je samo sobě hádankou, jak by nemělo být druhým? Jsou to stvoření nejoddanější těm, které milují, a nejpánovitější jedním dechem; jsou jemné, povolné a zase mstivé jako beduínky; jsou to stvoření milounká, něžná a hned zase nejzlomyslnější, nejzarytější, nepřítelkyně na život i na smrt; jsou to hlavičky s rozumem tak chytře pronikavým, až to překvapuje, a hned zas tak omezeným, že se až nechce věřit. Samy nevědí, co chtít, co milovat a co nenávidět. Rozumějte jim!
Většině čtrnáctiletých děvčic je pomyšlení, že by měly sedět ve školní škamně, podnětem k hanbě. To jsou již dívky na vdaj a ne školačky. Pomýšlejí už více na chlapce a na lásku více než na školu.
|