CARPE DIEM
NOVINKY

KATALOG
knihy
cd
cd-rom

AUTOŘI

EDICE
Edice klubové poezie

JAK NAKOUPIT

O NÁS

UKÁZKY DVD
CARPE DIEM


..::Zpět::..


Naslouchání­ světa


Huvar, Michal


Třináct rozhovorů s přední­mi osobnostmi kultury, z nichž některé již nežijí­ (a proto jde rázem o cenná svědectví­), je doplněno krátkými poeticky trefnými postřehy. Autor zpoví­dá Dana Bártu, Danielu Fischerovou, Josefa Hiršala, Miroslava Holuba, Jaroslava Hutku, Martu Kubišovou, Vladimí­ra Mertu, Bolka Polí­vku, Kamilu Sojkovou, Jana Šmí­da, Jarmilu Šulákovou, Jiří­ho Veselského a Wanastowi Vjecy „Autor nenechává rozhovory sklouznout do magazí­novosti. Zají­má jej přesah, rozpor i souvislost – ať už třeba mezi umění­m a byznysem nebo bývalou totalitou a současným butikovým kapitalismem,“ napsala o nich svého času recenzentka dení­ku Rovnost.

Váz., 132 str., ISBN 80-86362-73-6, cena 199 Kč.


Ukázka:

BOLESLAV POLÍVVKA
mim a herec

Jsou tvůrci, kteří­ vyhledávají­ a potřebují­ konflikty stejně naléhavě jako druzí­ pohodu a klid. Kteří­ z nich jsou vašimi spří­zněnci?

Mám rád, když je u tvorby radost, třebas bolestná. Má vznikat z hravosti, z pocitu štěstí­, že se něco rodí­ a jeden to nějakým způsobem může ovlivnit nebo tomu pomoct. Nemám rád hysterii a řvavé a kousají­cí­ režiséry, kteří­ si myslí­, že tak z lidí­ dostanou maximum. Jsou takoví­, kteří­ ti umí­ s šsměvem a umí­ to v krásné pohodě a trpělivosti.

Ludwig Wittgeistein si poznamenal: „Americký hloupý a naivní­ film může při vší­ své hlouposti či skrze ni poučit. Idiotský nenaivní­ film anglický poučit nemůže.“ Jak si stojí­ film český?

Někdo si vezme z braku tolik krásy a zázraků, jiný si nevezme z násdherného dí­la nic. Záleží­, kdo se dí­vá, pod jakým šhlem a co čeká. Český film jako každý jiný může být dobrý i blbý. Není­ ale náhoda, že se u nás točí­ dvacet tři filmů ročně a na Slovensku dva nebo tři. Svědčí­ to o tom, že je tu asi nějaký smysl.

Při býčí­ch zápasech bývá hrdinou někdy býk, jindy toreador. Kdo jim je při špatném filmu?

Je hodně režisérů, kteří­ natočí­ špatný film, a vůbec o tom neví­, a málo cyniků tvrdí­cí­ch, že točí­ špatný film. Fungují­ obrannné mechanismy. Každý je přesvědčen, že dělá dobrý film. Kýčaře, kteří­ vědí­, že dělají­ kýč, a dělají­ ho se škodolibou radostí­, nemáme.



Co o knize napsali:








linka
© 2024 Yim