..::Zpět::..
Na rok 2004 připadají hned dvě výročí Karla Kryla: 3. 3. uplynulo 10 let od jeho předčasné smrti a 12. 4. by pro změnu oslavil šedesátiny. Znovu vycházejí stará alba, nadále s řadou chybných šdajů. Ze všech tří důvodů má tudíž smysl nové, rozšířené vydání knížky, která vyšla poprvé před 5 lety a byla záhy rozebrána. Připomíná Kryla jako písničkáře a básníka, sběrnou metodou materiálů odhaluje mýty, omyly a scestná tvrzení, která jsou s ním stále spojována. Přináší zatím nejucelenější pohled na písničkářskou tvorbu Krylovy osobnosti. I proto je nepostradatelným titulem pro všechny milovníky jeho písniček. Podle názoru kritiky se jedná o dosud nejlepší krylovskou encyklopedií, jaká kdy vyšla. Váz., 160 str., ISBN 80-86362-49-3, cena 160 Kč.
Ukázka:
Když se 1969 Krylův dlouhohrající debut 24. března objevil, znal titulní „protestsong“ bezmála každý posluchač pop-music. Všeobecné mínění o tom, že vznikl v srpnu 1968, však vážně zpochybňuje Jaroslav „Kobra“ Kučera, taktéž někdejší člen Divadélka na zámku, respektive Divadélka pro známý: „!jedním jsme si ! jisti. Že textappeal K+K+K měl v 67. roce reprízu... Nu a tady jsme všichni slyšeli poprvé Bratříčka. Když jsem to v Lucerně v roce 1990 Kájovi říkal, pokyvoval hlavou. ,Ale ty jsi na Svobodné Evropě tvrdil, že jsi ho složil ve vlaku při okupaci. Proč nechceš připustit, že jsi vizionář, teď bys z toho mohl mít živnost,†říkal jsem vážně humorně. ,Je to možný, ale nech to tak,†odvětil...“ (...and you, 4, 1997, šnor.) Čteme-li Kryla pozorně, vizionářství nás musí napadnout nejednou. Kupříkladu v devadesátém třetím roce v Půlkacíři řekl: „Představ si, že by prezident Spojených států, což je dnes prakticky jediná velmoc, prohlásil: Zasáhneme v Jugoslávii. Zasáhneme – to může být vykládáno mnoha způsoby. Je třeba říct: vojensky nezasáhneme, nebo: zasáhneme vojensky, ale! Když zůstane jenom zasáhneme, tak je to hrozba.“
Krylovo „zatajení“, pokud k němu opravdu došlo, mohlo mít svou lákavou příčinu v jeho náhle nevídané popularitě. Autorova volba nepřiznat pravdu – opakuji: pokud k ní došlo – však v horizontu budoucí pozice básníka se schopností „vidět“ i to, co se teprve stane (J. K. Kučera: „Jeho písně získávaly na aktuálnosti časem. Náhle ta poezie, původně lyrická, se stala epikou, příběhem, surrealismus se měnil v realismus.“), mu spíše ublížila. V tuhle chvíli víme jedno: jako neexistuje důkaz o dataci písně k roku 1968 (Hutkovo plácnutí, že jel ve vlaku zrovna ve chvíli, kdy Kryl tam písničku Bratříčku, zavírej vrátka dokončoval, nelze brát vážně), neexistuje ani důkaz, který by jednoznačně mohl vyvrátit tvrzení Kučerovo.
O vítězství písničky v rozhlasové soutěži Houpačka se napsalo hodně, daleko méně už ale o tom, jakou roli sehrála při ukončení relace: „Autoři, manželé Černých, odmítli požadavek, aby z Houpačky vypustili šspěšnou píseň Karla Kryla ... Bratříčku, zavírej vrátka..., a tím tedy program, jenž se vysílal téměř pět let, skončil.“ (Výber, 9. 5. 1969, č. 10.) Pravděpodobně tomu předcházel i spor jeho tvůrců. Alespoň to naznačila ve Svobodném slově z 26. 6. 1996 Černého tehdejší žena a kolegyně Miroslava Filipová: „...vzpomínky z té doby (například jak mne spoluautor nutil zfalšovat výsledky posluchačského hlasování a vyřadit Krylovu píseň Bratříčku, zavírej vrátka či vítěznou Běž domů, Ivane...).“
|