..::Zpět::..
Legendární cestovatele Jiřího Hanzelku a Miroslava Zikmunda čtenářům netřeba představovat. Carpe diem vydalo již dva jejich cestopisy (Velké vody Iguazš a Afrika kolem Tatry). Třetí přináší svědectví o možná nejdramatičtějším příběhu jejich cestovatelské pouti kolem světa. V něm významnou roli hraje i třetí spolupracovník obou aktérů - osmiválec značky Tatra. Byl to snad málo dramatický okamžik, když měl poruchu uprostřed pustiny? Kdy bylo v nebezpečí, že z prámu sklouzne do řeky? Když jej řídil člověk, který zápasil s horečkou? V knize Přemožení pouště se dozvíte, jak Hanzelkova a Zikmundova Tatra projela v africké Nšbii tisícerým nebezpečím a jako první a jediný osobní vůz bez doprovodu překonala Nšbijskou poušť. Knihu opět doplňuje fotografická příloha s původními snímky obou aktérů. Váz., 64 str., ISBN 80-86362-27-2, cena 160 Kč.
Ukázka:
"Tento muž je pohřbíval"
Silniční mapy Egypta končí teprve v Luksoru.
Přesto se cesty vozem z nilské delty do Horního Egypta odvažuje jen velmi málo návštěvníků staroegyptských památek. Téměř všichni turisté dávají přednost spacím vagonům rychlíků, kabinám letadel nebo rychlým výletním parníkům před zaprášenou silnicí. Za Luksorem přestává i tato cesta. Ubíhá ještě několik desítek kilometrů podél kanálů, které se pomalu mění v kaluže vysychajícího bahna, a pak náhle odbočí přes pochybný most, který se zdá nepřekonatelnou překážkou, šzká pista k Esně. Vystoupíte z vozu a s obavami o jeho spodek měříte pohledem obrovské balvany před stupňovitým výjezdem na most. Pak opatrně překonáte vzdálenost dvaceti metrů mezi vysokými břehy kanálu, přehoupnete se přes násep šzkokolejné dráhy a ponoříte se bez přechodu do pouště. Prašná pista, která věrně sleduje zvlněný terén, je poslední upomínkou na slušné silnice v evropském slova smyslu. Zde již automobilistu nepotkáte. Jen ojedinělé vozidlo se čas od času vydá na cestu do Asuánu, nejzazší výspy v Horním Egyptě.
Rozervané skály, obrovité granitové bloky, ohlazené větrem a staletími do roztodivných tvarů, tvoří fantastické kulisy podél cesty. Teploměr ukazuje 36 stupňů ve voze, a na slunci se ručička ustálí na 52 stupních. U cesty leží vybělené kostry velbloudů. Pak se na chvíli přiblíží pista k Nilu a v Agabě se dotkne železnice. Vzápětí se před vámi opět vynoří hory, které vám připomenou školní obrazy Čínské zdi. Cesta se vlní v nesčetných zákrutech mezi zvětralými skalami právě tak jako plochý hřeben hráze, která měla kdysi chránit Čínu před vpády Mongolů ze severu.
Slunce se pomalu kloní k západu, když míjíme malebnou vesnici, jejíž terasovitá stavení jsou doslova přilepena ke skále. Brzy nato se objeví před námi opět Nil - a za soumraku vjíždíme na asfalt. Vypadá to nepřirozeně, vždyť na tomto kousku asfaltu končí cesta na jih. V Asuánu má svou konečnou stanici i železnice. Jediným dopravním prostředkem, který spojuje africký sever s jihem, je nilský parník.
|