..::Zpět::..
První svazek vybraných spisů klasika české literatury zahrnuje výbory z následujících príłz: Psí život (1959), Májové hvězdy (1960), Indiánské léto (1956), Gabore, Gabore! (1963), Dětské etudy (1955), Milenci z bedny (1959), Vajíčko (1963) a Černá bedýnka (1960). V 8, ISBN 978-80-87195-01-7, cena 499 Kč.
Ukázka:
Jelimánek
Dávno dozněl hlahol trubek, dusot cválajících kopyt o dláždění a slavnostní ržání, vybledly prapory kavalerie. Armády se ztratily v hukotu motorů a v benzínovém smradu; lidé si vlezli za pancéře.
A kam jste se poděli vy, poníci od kutálek, věrní koníčkové, milí tahouni bubnů?
O jednom, zvaném Jelimánek a také Jeliman nebo Eman, jsem slyšel tolik, že si to nemohu nechat jen tak pro sebe. Vyprávěl mi o něm člověk, který s ním byl přes dvacet let, a to je dost, aby se člověk a kůň poznali.
Jelimánek se dostal k vojenské hudbě protekcí.
CHOV PLEMENNíťCH PONíŤKĹ®
Franta Lev
Pomykáček
měl zetě někde v agrárním eráru, a tak se stalo, že se pro vojenské hudby za ščelem tažení bubnů systemizovali Pomykáčkovic poníci popelavé srsti a prý anglické krve.
Jelimánek nastoupil jako hříbě a byl dán do penze ještě v plné síle. Stalo se to, když československé hudby už neměly komu hrát a bubny byly uloženy jako trofej v magazínech reichswehru. Jelimánka si vzal na starost bývalý tambor Ferdinand Kubala, který se zamlada vyučil cirkusákem, eskamotérem a iluzionistou a na stará kolena si obnovil živnost se souhlasem všech příslušných šřadů, když nereflektoval na místo cenového referenta na okresním hejtmanství.
Vzal poníkovi na památku červenou deku s vyšitým číslem pluku a zlatými třásněmi, kterou zhotovila vyšší dívčí škola a věnovali ji Jelimánkovi k dvacátému výročí založení pluku. Odnesl si také do civilu dva rejžáky na hřebelcování srsti a pytlík na oves. Převzal Jelimánka na Cavalletto, protože byl kdysi v Itálii, a vytáhl s maringotkou, kolotočem a malou střelnicí do světa. Myslím tím hlavně Posázaví a nanejvýš ještě kousek Českomoravské vysočiny.
„Hyjá, Cavalletto mio!“ vzkřikl a plácl ho přes zadek, „žádný poklus, žádný cval, jen klíďopíďo do kopečka. Žer oves a dělej z něho koblihy, ale ne před lidma. Já tě budu opatrovat, a to máš lepší, než kdyby tě opatroval sám říšský protektor.“
Vydali se na tu cestu po silnicích státních, zemských a okresních – a na těch okresních už zůstali. Kdo je potkal, ten se zasmál a dlouho se za nimi ohlížel, a ještě pak o nich vypravoval dětem, že se mu jako nachomejtl poslední cirkus a pod boudou že se ozývalo něco jako lev anebo levhart, až z toho šla hrůza. Ale to jen chrápal Ferdinand Kubala, iluzionista, který žil bez iluzí a věděl, že člověk má jen to, co projí a prospí.
Kavalkáda to byla vskutku parádní. Vpředu supěl traktor, který pocházel od technického zbrojnictva a připomínal nejvíce samovar na gumách. Táhl maringotku, vůz s plachtou a valník. V maringotce sídlil za blankytnými záclonkami sám Ferdinand Kubala, který někdy pro zpestření provozu přesedal na traktor a řídil osobně. Pod plachtou byla naskládána střelnice, a dřevěné labutě koukaly na silnici a vzadu jeden malovaný kůň vystrkoval zadek. Na valníku cestoval spodek kolotoče.
Na traktoru trůnil jistý Kosina Karel, četař délesloužící, tč. mimo činnou službu, mistr křídlovky a lesního rohu, který před každou vesnicí zastavil, zatroubil a zadeklamoval:
Senzační zpráva
se na vědomost dává.
Cirkus se zde postaví,
každého z vás pobaví.
Nebudem tu stále,
pojedem zas dále.
Proto, lidi, pospěšte,
a náš cirkus navštivte!
|