..::Zpět::..
V knize je u nás vůbec poprvé zkoumána básnická a písničkářská poetika zakladatele dnes už legendárního Semaforu, věnuje se jejím jednotlivým odnožím a zároveň v náčrtu provází několika desetiletími divadla. Tematikou i objektem zájmu navazuje na Huvarovy předchozí tituly věnované písním Pavla Žalmana Lohonky a Karla Kryla. Váz., foto, 143 str., ISBN 80-86362-03-5, cena 149 Kč.
Ukázka:
"Starý" Semafor se nedá chápat jinak než v kontextu padesátých let. Tehdy po první vlně nadšení, po roce 1948, kdy se začalo hrát trochu jiné divadlo než konvenční, nastalo období určitého zjednodušení. Divadelníci měli šmysly poctivé, ale skutečnost vedla k zšžení vyjádření a jakési "šedi". Od roku 1956 se objevovaly první náznaky rozšíření tohoto "průměru" (satirické veselohry, pokusy E. F. Buriana). A do toho najednou ve zrozené Redutě zazněla lyrika.
Na rozdíl od suchého školského pojetí, kde lidé byli zahlcováni i přílišným generalizováním, kdy nebyl čas na problematiku individua, právě tady zazněla poezie, sice zpívaná, ale zato intimnějšího charakteru než hlásaná veliká hesla. Ruzní lidé si do ní vkládali různé významy (a je tomu tak dodnes) právě proto, že zazněla v tak společensky složité době. V zásadě měla kladný společenský význam tím, že tříbila a podporovala fantazii, přitahovala k zájmu o poezii a literaturu vubec. Nehlásala se tu myšlenka zaběhnutým plakátovým způsobem, ale metaforou, v níž se dal přečíst pozitivní vztah k životu, uvolněnost a veselí. Jenže až do konce šedesátých let se to v tisku nazývalo štěkem od společenské problematiky. Tak se stalo, že Semafor byl kritikou dlouhá léta nespravedlivi řešen a hodnocen. Pro velkou popularitu, publicitu a hlavně novost se semaforské generaci dostalo i mimořádné pozornosti filozofů, psychologů, sociologů, estetiků, etiků, ale i politiků. Dnes je zřejmé, že Suchého a Šlitrův Semafor, do nihož organicky zapadli Šimek s Grossmannem, ale už nikoli všelijaké pozdější "tvůrčí" skupiny, výrazně pomohl vstát ze zemi moderní populární písničce a vedle toho přinesl i neocenitelné a doposud spravedlivě nezhodnocené příspěvky činohernímu divadlu.
|