..::Zpět::..
Bezmála dvouhodinový koncert čtvrt století na folkových píłdiích se pohybujícího Slávka Janouška z dnes už pomalu legendární Balbínovy poetické hospůdky v Praze vychází v luxusní edici obsahující knížku o 64 stranách se všemi texty (namátkou Mumie, Náš dům, Jakubovi, Tancuj a zpívej, Rozhovor s nádražákem, Škoda 1000 MB, Kdo to zavinil, Pochodové cvičení, Imaginární hospoda či Halleyova kometa), komentáři autora k jednotlivým písničkám, dosud nepublikovanými fotografiemi a originálními dětskými a studentskými ilustracemi na téma Janoušek a v neposlední řadě studií o jeho tvorbě z pera Josefa Prokeše. Na tuzemském trhu nemá výsledný komplexní artefakt, vydaný ve spolupráci s Janouškovou agenturou JAN, obdoby. Obrazový nosič potom přináší vedle koncertu i dva archivní příspěvky České televize, vyprávění o protagonistových kytarách a fotogalerii. V2 (+ DVD), ISBN 978-80-86362-95-3, cena 440 Kč.
Ukázka:
POCHODOVÉ CVIČENíŤ
Každý rok když přijde květen
Pomáhám s branným cvičením
Horák řek že prej jsem kretén
Céčka s ním nevyměním
Jansová mi řekla Slávi
Sežeň mi pak dvojku masku jo
To víš že jo Takové hlavy
Je třeba chránit pro lásku
Vyznání a poetický
Jansová hned zčervenala
A Horák řek Blbec jak dycky
Hodina začínala
Děti Na pochodové cvičení
Svačinu tužku a blok
A náplasti jedno balení
A pláštěnku Co kdybys zmok
A jak se zlepšují
Zbraně hromadného ničení
Musíme se zlepšit i my
V přípravě pochodového cvičení
Abychom byli mezi prvními
Kromě pláštěnky každý mít musí
Čtyři sáčky z igelitu
A gumičky Zkontroluju si
Kde je doba yperitu
Soudružko nač jsou ty sáčky
No jo Horák zas vyrušuje
Na nohy Horáku a též na ručky
To záření pohlcuje
Děti Při pochodovém cvičení
Nelze mít nic v pytlících
A v pásmu radioaktivního zamoření
Půjdeme ve dvojicích
A jak se zlepšují
Zbraně hromadného ničení
Musíme se zlepšit i my
V přípravě pochodového cvičení
Abychom byli mezi prvními
Přes boty igeliťáky
Na ruce jo to dá práci
A na hlavu natáhnu taky
A zajistím kapucí
Horák si pytlíky nevzal
Za céčka si dva vyloudil
Ale gumičky mu nikdo nedal
Víc rentgenů by zasloužil
Děti Po pochodovém cvičení
Budem už vědět co dělat
Po jaderném napadení
Nebudem jak stádo telat
A jak se zlepšují
Zbraně hromadného ničení
Musíme se zlepšit i my
V přípravě pochodového cvičení
Abychom byli mezi prvními
Jansová mi řekla Slávi
Přendej mi přes ruku gumku jo
Kapuca hele mi sjela z hlavy
Na svačinu mám šunku
Náhle je na světě hezky
I v pásmu zamoření
Držíme se za pytlíky
A jdem s Jansovou v rozechvění
Po pochodovém cvičení
Budem už vědět co dělat
Po jaderném napadení
Nebudem jak stádo telat
A jak se zlepšují
Zbraně hromadného ničení
Musíme se zlepšit i my
V přípravě pochodového cvičení
Abychom byli mezi prvními
(1985)
Jsou některé písně, které vzniknou zcela spontánně, i jejich provedení je takové, fungují všude, mají jednoznačný šspěch, každý se vyptává: Jak tě to mohlo napadnout? A spousta lidí se přizná, že závidí, že něco podobného nenapsali taky. Člověk o tom přemýšlí, chce po čase napsat zase něco takového, ale vždycky už je to jenom jako tamto, a tak to zahodí. Tato píseň je z těch, které si závidím i já sám.
Přišel jsem na ni proto, že jsem jako žák zažil bezpočet pochodových cvičení, poté jako učitel rovněž. Při jednom takovém jsme se s mou třídou na polní cestě zrovna zahalovali pláštěnkami a ruce a boty igelitovými pytlíky těsně před tím, než absolvujeme průchod pásmem jaderného zamoření, které označovala překližková cedule. Vtom jsme spatřili na poli postavu, kulhavě klopýtající k nám. To soudružka ředitelka v poněkud nevhodné obuvi vyrazila na kontrolu dětí, učitelů a dodržování předpisů. Samozřejmě si povšimla potutelného smíchu žáků i toho, že ne všichni měli šstroj kompletní – Horák si pytlíky nevzal. Rozkacená soudružka mě za to seřvala stejně jako za igelitové pytlíky ležící na cestě před námi, kudy jsme ještě neprošli – evidentně pozůstatek předchozí třídy – a pravila: To si ještě vyřídíme! A nasupeně odešla po cestě do pásma. Za rukáv mě zatahala třídní šprtka a šeptla: Ale soudruhš, tam vona přece nesmí, dyť nemá pláštěnku ani pytlíky! Horák pak sám od sebe cestu uklidil, když si pytlíky posbíral a doplnil tak svou ochranu. Absurdnost byla dokonalá. Ještě ten den, když jsem u nás na sídlišti na balkíłně věšel plínky, mě napadlo: A jak se zlepšují zbraně hromadného ničení, musíme se zlepšit i my.
S písní jsem měl šžasné zážitky zejména na Portě, kde třicet tisíc lidí zpívalo se mnou. Když nasadili vysoký tíłn refrénu o oktávu výš a zaduli, pochopil jsem poučku, kterou jsem ve škole v hodinách fyziky nikdy nechápal, že totiž zvuk je hmota. Měl jsem pocit, že mě jejich zpěv odfoukne z jeviště. Pocit jako půl metru před basovou bednou hodně hlasité kapely, kdy zvuk přímo fyzicky cítíte, neboť bubnuje do hrudi, břicho se chvěje a kalhoty vlají. Zpěv z tolika hrdel vytvářel nádherný a nezapomenutelný zvukový efekt. Když pak už publikum píseň dobře znalo, oblékalo se do pláštěnek a vytvářelo všelijaké hady proplétající se mezi diváky. Jednou v Telči dokonce i s ochrannými maskami. Té písně jsem si užil.
|